I'M IN LOVE WITH A STATUE
Opening: Thursday, 02. Mai, 7 PM
02.05.2019 – 13.07.2019
THE EXHIBITION IS EXTENDED FROM: 26.06. – 13.07.2019
The gallery is closed while the Whitsun holidays.
„They are attacking me, hypnotizing my eyes.
It is extending into the space, onto my body. My body is vulnerable. I'm loosing control. My central-nervous system is numb.
It has to be removed, destroyed.“
aus The Responsive Body von Philipp Gufler
Die Op-Art der 1960er Jahre vermittelt sich als Kunstströmung der Präzision und Kontrolle über den Gegenstand und feiert in überwältigenden Mustern die Kunst der Illusion. Einer der Heroen unter den Op-Art-Künstlern war Victor Vasarely, den in der Hochphase seines Schaffens die Idee bewegte, seinen Bildern umfassende Präsenz zu verschaffen. Das Logo von Renault bringt noch heute zum Ausdruck, wie sehr Vasarely in alle Poren des Alltags eintauchte. Seine Fondation in Aix-en-Provence sollte als Gesamtkunstwerk die Ideen des Künstlers verbreiten. Vasarely schuf für sein Museum 42 Monumentalwerke in den Maßen sechs auf acht Meter.
Einige Tage am Ende des letzten Jahres verbrachte Philipp Gufler mit einem Team an Filmleuten und befreundeten Künstler_innen vor Ort, um sich am Ego und Egozentrismus eines Malers abzuarbeiten, welcher der Op-Art nachhaltig seine DNA einschrieb. Diogo Da Cruz, Johanna Gonschorek, Richard John Jones, Evelyn Taocheng Wang, Louwrien Wijers und Philipp Gufler formulieren die Wirkung der Werke körperlich. Die optischen Effekte der großformatigen Bilder affizieren die Anwesenden, das Sehen löst extreme Reaktionen des Körpers aus. Die Reizüberflutung führt zu Schwindelgefühlen – ganz ähnlich denen des Schriftstellers Stendhal, der 1817 beim Besuch von Santa Croce in Florenz von einem nervösen Anfall erfasst wurde. Das Stendhal-Syndrom ist in der Performance vor Vasarelys Gemälden eine Doppelfigur: im Schwindel offenbart sich die Ohnmacht der Rezipierenden und die Macht des Bildes über ihre Sinne.
In Guflers Videoinstallation The Responsive Body (2019) formulieren sich Fragen an das heteronormative, männliche Selbstverständnis einer Kunstrichtung. Gufler schleuste Texte der britischen Op-Art-Künstlerin Bridget Riley in seinen Film und gibt ihr damit Raum in einem egozentrischen Museum. Der Film wird in der Ausstellung auf eine Folie projiziert, deren Siebdruckmuster an einen Entwurf Bridget Rileys erinnert. Somit bringt die Projektion Vasarely, Riley und Gufler in Interaktion. Guflers Videoinstallation verhandelt dabei wesentliche Themen, die Vasarelys Kunst und ihrer Rezeption zu eigen sind: Kontrolle über die Muster und das Sehen, Wiederholung als Reproduktion, Macht über die Rezeption, Narzissmus und Selbstbespiegelung.
In den Spiegelbehälter und den Dreiecksspiegeln im ersten Stock der Galerie paraphrasieren sich diese Motive. Auch der rosa Winkel, den schwule KZ-Häftlinge in der Zeit des Nationalsozialismus sichtbar tragen mussten, formuliert eine Obsession für geometrische Figuren; zwanzig Jahre später extrahierte die Op-Art aus den berechenbaren Formen der Geometrie ihre Identität. Von den Spiegeln führt zudem ein Weg zum unvollendeten Schloss Herrenchiemsee des bayerischen Königs Ludwig II., der auf dem Chiemsee eine Reinkarnation von Versailles plante. Im Büro der Galerie hängt ein Quilt, das Gufler dem Träumer und selbst ernannten „Gralskönig“ Ludwig widmet. In der Ausstellung I’m In Love With A Statue entwickelt sich ein Dialog über Zeiten und Räume, ist der bayerische König zugleich Partner und Antipode Victor Vasarelys. Herrenchiemsee von 1878 begegnet der Fondation von 1976, in der Großen Spiegelgalerie des Schlosses auf der Chiemseeinsel spiegeln sich nicht nur die Phantasmen des Königs, sondern auch die Großkunstphantasien Vasarelys, wird die heroische Maskulinität persifliert.
Burcu Dogramaci
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„They are attacking me, hypnotizing my eyes.
It is extending into the space, onto my body. My body is vulnerable. I'm loosing control. My central-nervous system is numb.
It has to be removed, destroyed.“
from The Responsive Body by Philipp Gufler
Op Art from the 1960s communicates itself as an art movement of precision and control over the object and celebrates in overwhelming patterns the art of illusion. One of the heroes among Op Art’s various artists was Victor Vasarely, who, at the peak of his craft, was moved by the idea to provide his paintings with an all-encompassing presence. Renault’s logo, still, today, expresses how deep Vasarely immersed himself into each and every sphere of every day life. His foundation in Aix-en-Provence was meant to spread the artist’s ideas as a complete and total work of art. Vasarely created 42 monumental works, sized six to eight metres, for his museum.
For a few days at the end of last year, Philipp Gufler, together with a film crew and a team of befriended artists, visited the museum in order to grasp and process the ego and egocentrism of a painter, who inscribed deeply into Op Art his own DNA. Diogo Da Cruz, Johanna Gonschorek, Richard John Jones, Evelyn Taocheng Wang, Louwrien Wijers, and Philipp Gufler intended to formulate the impact of the works physically. The optical effects of the large-scale images affect those present, the act of seeing triggers extreme reactions in the body. Sensory overload leads to dizziness – similar to that suffered by the author Stendhal, who, during a visit of Santa Croce experienced a nervous seizure in Florence in 1871. During this performance, the Stendhal syndrome in front of Vasarely’s paintings constitutes a double-figure: through dizziness the impotence of the receiving attendees is revealed as well as the power the images hold over their senses.
In Gufler’s video installation The Responsive Body (2019), questions, directed at heteronormative, masculine self-conceptions of an art movement, arise. Gufler channelled texts by the British Op Art artist Bridget Riley into the film and thus provides her with space in an egocentric museum. In the exhibition, the film will be projected onto a foil, which resembles with its silkscreen pattern one of Bridget Riley’s designs. Thus, the projection brings Vasarely, Riley, and Gufler in a state of interaction. Gufler’s video installation deals with essential themes, which are intrinsic to Vasarely’s art and its reception: control over patterns and the act of seeing, the repetition of reproductions, the power over reception as well as narcissism and self-adulation.
The mirror case and the triangle-shaped mirrors on the first floor in the gallery, paraphrase these motives. The pink angle, too, which gay concentration camp inmates had to wear visibly during the time of national socialism, formulates the obsession with geometric figures; twenty years later, Op Art extracted through the calculable forms of geometry their identity. From the mirrors away leads a way to the unfinished castle Herrenchiemsee, purchased by the Bavarian King Ludwig II, who planned Versailles’ reincarnation on the Chiemsee island. In the office of the gallery hangs a quilt, which Gufler dedicates to the dreamer and self-appointed “Grail King” Ludwig. In the exhibition I’m In Love With A Statue, a dialogue between time and space develops; the Bavarian king is at one and the same time partner and antipode of Victor Vasarelys. Herrenchiemsee of 1878 meets the foundation of 1976; the great mirror gallery of the castle on the Chiemsee island reflects not only are the phantasms of the king, but also those of Vasarely’s project on great art – their heroic masculinity is satirised.
Burcu Dogramaci
Galerie Françoise Heitsch
Amalienstr. 19, 80333 München T +49 (89) 481 200 F +49 (89) 481 201
Open We – Fr 14:00 – 19:00 SA 12:00 – 16:00
Die Videoinstallation THE RESPONSIVE BODY ist mit freundlicher Unterstützung der Erwin und Gisela von Steiner-Stiftungund und der Stichting Stokroos entstanden.
Fotos: Baschang, Courtesy the artist and gallery Françoise Heitsch, Munich
Open We – Fr 14:00 – 19:00 SA 12:00 – 16:00
FHEITSCH@FRANCOISEHEITSCH.DE
Fotos: Baschang, Courtesy the artist and gallery Françoise Heitsch, Munich